Wikia

Toet

Een beeld van Thoetmosis III.

Thoetmosis III
S
Mummie van Thoetmosis III.

Geen titel

Geen informatie

Thoetmosis III was de zoon van Thoetmosis II en een vrouw genaamd Isis. Omdat zijn moeder geen koninklijk bloed had, was hij minder koninklijk dan zijn halfzus Neferure. Toen Thoetmosis II overleed zo hij normaal gesproken de troon overnemen. Maar omdat hij toen nog minderjarig was, werd zijn stiefmoeder Hatsjepsoet zolang op de troon gezet. Toen hij de rechtmatige leeftijd had bereikt gaf Hatsjepsoet de rol als regentes niet af en werd hij als coregent aangesteld. Nadat Hatsjepsoet 7 jaar als regentes had geregeerd benoemde ze zichzelf als farao. Zelfs toen Thoetmosis III volwassen was had hij ook een ondergeschikte rol naast Hatsjepsoet. In het regime van Hatsjepsoet trouwde Thoetmosis met een vrouw genaamd Sat-Yah met wij hij drie zoons en één dochter kreeg. Sommig beweren ook dat hij ook getrouwd zo zijn geweest met Meritere-Hatsjepsoet (een zogenaamde dochter van Hatsjesoet) met wie hij een zoon kreeg genaamd Amenhotep II die hem naar diens dood zo opvolgen.

Thoetmosis III aan de machtEdit

Nadat Thoetmosis III 22 jaar had toegekeken hoe zijn stiefmoeder had geregeerd, was het dan eindelijk zover dat Thoetmosis kon regeren. Rond 1458 v.Chr. begon het regime van Thoetmosis III. Hij wilde niet als bouwlustige farao de boeken in gaan maar als een grootse krijgheer die zijn gelijke niet kende. 

Around Wikia's network

Random Wiki