Wikia

Anchesenamon/Anchesepaaten
[standaard naar 250]px
Beeld van Toetanchamon en Anchesenamon in Karnak

Partner:

Toetanchamon

Kinderen:

Foetus 1 en 2

Vader:

Akenaten/Amenhotep IV

Moeder:

Nefertiti

Overleden:

Niet bekend

Anchesenamon was de derde dochter van Akhenaten en Nefertiti. Haar naam betekend: 'Haar leven is van Aten'. Zij was de halfzus van Toetanchamon. Zij werd uitgehuwd door haar moeder op 12 jarige leeftijd. Samen met Toetanchamon kreeg zij twee ongeboren kinderen (waarschijnlijk lag de oorzaak bij Toetanchamon). In het tweede jaar dat Toetanchamon farao was, veranderde ze hun namen van Toetanchamon naar Toetanchaten en van Anchespaaten naar Anchesenamon. Allebei vernoemd naar de god Amon. Na de dood van Toetanchamon moest zij een manier vinden om koningin van Egypte te blijven. Daarom schreef zij meerdere brieven naar de Hittietische koning koning. In de brieven vroeg ze of zij met een van zijn zonen mocht trouwen. In de brief ston:
'Mijn man is gestorven en ik heb geen zoons. Van u wordt gezegd dat u veel zonen hebt. U zou mij een van uw zoons kunnen schenken als echtgenoot. Ik zou niet met een van mijn onderdanen willen trouwen'.

De koning reageerde hierop en stuurde een van zijn zonen naar Egypte. De prins werd immers op zijn weg naar Egypte vermoord (waarschijnlijk door handlangers van Ay, zodat hij farao zou worden) en Anchesenamon bleef weduwe en kindloos. Hierna zou ze mogelijk getrouwd zijn met Ay en zou ze vlak voor het einde van Ay's bewind zijn overleden.

Mum.jpg

Een uitelkaar getrokken mummie gevonden in KV55. Mogelijk gaat het om de mummie van Anchesenamon.

19 tuts tomb 714 6c5394fd43.jpg

Een kistje gevonden in het graf van Toetanchamon. Aan de linkerkant staat Toetanchamon en aan de rechterkant staat Anchesenamon die hem bloemen aanbied.

Around Wikia's network

Random Wiki