Wikia

Akhetaten ( wat 'De horizon
Amarna01

Akhetaten vanuit het westen gezien. Links zie je de grote Aten tempel en Rechts zie je de koninklijke vertrekken.

van Aten' betekend) was een vand de grootste ondernemingen van de Egyptische geschiedenis.Het lag gelegen tussen Memhis en Thebe, in een ongerept stukje woestijn omgeven door rotsen. Dit is ook de reden waarom Akhenaten het daar liet bouwen. Omdat wanneer de zon opkwam en het boven de bergen reisde het leek op het hieroglief van de Aten.
Has

Akhetaten vanuit het noorden

OpbouwEdit

Rond 1350 v.Chr werd Akhetaten gebouwd, en binnen enkele jaren was de stad voltooid. Akhetaten was nu de nieuwe hoofdstad van Egypte. Akhetaten was ontworpen om de cultus van de Aten in voort te brengen en de hele koninklijke familie van luxe te voorzijn. Op het hoogte punt telde Akhetaten meer dan 50.000 mensen. Akhenaten liet de stad zo ontwerpen dat de
  • Kleine Aten tempel
  • Grote Aten tempel
  • De koninklijke gebouwen
  • Binnenhof met staande farao figuren
  • Koninklijke haven
zonnestralen alle vertrekken van de tempels en paleizen kon bereiken. De meeste tempels in Egypte hadden gesloten daken, maar die van Akhetaten niet. Overal liet Akhenaten afbeeldingen maken van zijn vrouw Nefertiti en zijn dochters die god Aten aanbidden. Hij liet een tempel complex bouwen die 210 m lang was en 32 m breedt. Ook had de farao meerdere paleizen het privépaleis en het dagpaleis. Het dagpaleis was direct verbonden met de koninklijke haven. Via de een brug, die over de koningklijke weg liep, kon de farao van het dag paleis naar het privépaleis lopen. Ten zuiden van het privépaleis lag de kleine Aten tempel. Het bood ook goed onderdak aan de bewoners. Omdat de huizen luxer waren dan die van Thebe sprak het veel elieten aan om daar te gaaan wonen. Ook liet Akhenaten een tempel voor zijn (bij)vrouw Kiya bouwen genaamd: Maru-Aten. Later werd deze overgenomen door zijn dochter Meritaten.

Een dode stadEdit

Na de dood van Akhenaten rond 1333 v.Chr. werd de stad verlaten. Akhenaten's zoon Toetanchamon (toen nog Toetanchaten) verhuisde het hof weer naar de oude hoofdtad Thebe. De stad werd gesloopt en de oude Amon-cultus werd weer opgepakt en de Amon tempels werden weer heropend. In de tijd van Ramessiden werden de laatste resten van Akhetaten gesloopt en gebruikt om andere gebouwen meet op te bouwen.

Around Wikia's network

Random Wiki